Maak een game van je leven! #YourStory

 

De gemiddelde ex-student van het Nederlands Gereformeerd Seminarie denkt creatief, kleurt buiten lijntjes en doet van zich horen (kuch).

Zo ook @iPadstor, in het dagelijks leven bekend als Johan ter Beek.

Met Baboesjka leverde hij een fris en sprankelend theologisch pamflet.
Verder was er het boek Heerlijk Eenvoudig.
Beide boeken kregen een eigen website en Twitteraccount.

Verder was daar de Zevende Regel, een poging om de monastieke leefwijze een nieuw leven in te blazen door stadskloosters te stichten.

En nu is er Your Story, the game. Vandaag werd het gepresenteerd.

 

Gamification

#yourstory is een ‘serious game’.
Een combinatie van een sociaal netwerk, een computerspel en real life.
World of Warcraft, maar dan zonder het contact met de realiteit te verliezen.
Integendeel: het moet je leven in de realiteit beter en mooier maken.

Hoewel ouders zich nog wel eens terecht zorgen maken over game-verslavingen,  zijn (online) games en sociale netwerken niet meer weg te denken uit de wereld van alle generaties die de oorlog niet hebben meegemaakt.

Het was wachten op de eerste pioniers die dit gegeven zouden omzetten in iets onverdeeld positiefs. En de laatste jaren beseften steeds meer denkers dat de virtuele omgeving de ultieme ingang waren bij jongeren. Denk alleen al aan dit voorbeeld. Waar heb jij Engels geleerd? Op school of door televisie, muziek en internet? Precies.

YourStory, the game

En nu is daar #YourStory. Een game die het nuttige met het aangename wil verenigen.
Jongeren bereiken met tijdloze waarden in hun eigen(-tijdse) taal.

Het gaat om waarde-creatie, ontmoetingen, groei, ervaringen, uitdaging, missie, karaktervorming, verrassende ontmoetingen en plaatsen”

Sympathiek genoeg zijn die waarden vrij algemeen (en is een deel waarschijnlijk afhankelijk van de verschillende gebruikersgroepen). Ze zijn te gebruiken voor kerken, scholen, verenigingen, en voor persoonlijke en/of spirituele doeleinden; je wordt niet bij voorbaat in een hoek geduwd.

World of Warcraft meets real life

Net als in een “RPG” (role playing games, waar generaliserend gesproken vooral een bepaald type jongen tussen de 15 en 25 vele uren in een virtuele wereld doorbrengt; It’s been the ruin of many a poor boy, and God, I know, I’m one) moet je “XP” (experience) opdoen door middel van missies.

Maar die missies bestaan er nu niet uit dat je “avatar”, een gespierde held met een veel te groot zwaard, een draak verslaat en de virtuele wereld redt.

Nee, die missies vinden plaats in het échte leven, waardoor deze RPG de enige is die de spelers niet van de realiteit vervreemdt maar ze er juist naartoe dwingt.

Het verslavende spelelement en de hippe online interface zijn er dus nog.
Maar je redt nu geen nepwereld; je verbetert stukje bij beetje je eigen wereld.

Wordt vervolgd…

We gaan het meemaken, dit jaar. Eerst wordt er getest, daarna gaat het naar het grote publiek.

En daar moet #YourStory zich gaan bewijzen. Is het financieel haalbaar? Wordt het een hobby van een select groepje volwassen geworden ex-game-verslaafden of spreekt het de bredere doelgroep aan? Gaat het de wereld mooier maken of blijft het een virtueel spelletje tussen mens en smartphone?

Ik heb bewondering voor het creatieve idee,
het doorzettingsvermogen om er iets concreets van te maken
en het idealisme gecombineerd met het gevoel voor de tijdsgeest.

Wordt ongetwijfeld vervolgd. Succes, @iPadstor.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s