De slang die geneest

We herinneren ons de slang massaal als een listig beest.
Hij heeft onze onsterfelijkheid afgepakt.
Dat geldt niet alleen voor ons lezers van Genesis, maar ook voor de oude Babyloniërs: in hun “Gilgamesh-epos” vindt de mens eindelijk een plant die hem onsterfelijk maakt, maar de slang steelt het kruid!

De slang heeft echter ook een goede kant, die we wel eens vergeten. Hij is een symbool van genezing.

 

 

Esculaap 

Je kent het symbool boven dit blogje wel. Medici gebruiken het als universeel symbool van de geneeskunde. Je vindt het boven de deur van je apotheek. De ‘esculaap’, een slang op een staf, is afgeleid van de klassieke god Asklepios, de god van de – je raadt het al – geneeskunde. Maar er is een ouder verhaal – een Bijbelverhaal – waarin ook een slang op een staf voorkomt.

Numeri 21

In Numeri 21 is het volk Israël ergens in de woestijn met Mozes. Het beruchte ‘morren’ is in volle gang. Het volk is boos op de Uittocht uit (slavenland) Egypte. “Moeten we hier dan doodgaan, in de woestijn?” Het volk is ook boos dat het geen fatsoenlijk eten krijgt. Alleen die troep die God elke dag uit de hemel naar beneden gooit. Manna, wondervoedsel.

Slangen

God wordt het volk zat, en gooit een aantal giftige slangen naar beneden. Een plaag breekt uit en velen doden, maar als het volk tot inkeer komt, geeft God de oplossing. Mozes moet een koperen slang maken, op een staf. En iedereen die naar die slang op de staf kijkt, wordt genezen.

Symbool

De slangenstaf blijft bewaard in Israël, totdat koning Hizkia hem laat slopen. Het volk was het ding namelijk gaan aanbidden, in de loop der eeuwen. Het symbool overleeft het echter, of is universeel, want onze hedendaagse ‘esculaap’ lijkt wel erg op de slangenstaf van Mozes! In het zeer bekende hoofdstuk Johannes 3 lezen we dat Jezus een minder bekende toespeling maakt op het verhaal. Hij vergelijkt zichzelf daar met de slang in de lucht – en iedereen die naar ‘m kijkt, geneest.

Ambigue wezens

Het laat maar weer zien wat een ambigue wezens de mensen zijn:

  • Israël veracht de wonderen van God. De Exodus is ze niks waard en manna komt hun neus uit. Maar in het geval van de slang slaat het volk weer helemaal de andere kant op: ze bewaren de koperslang en gaan het wonder aanbidden als een godheid op zichzelf.

  • De mens haat de slang. Het beest heeft ons beroofd van onze onsterfelijkheid. Maar aan de andere kant is dat beest van de dood ook ons symbool voor genezing. Snap jij het nog?

— Lees hier de Bijbelverhalen over Koperslang.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s