Wat betekent Pinksteren?

Wat betekent Pinksteren?
Als je kind het je vraagt, of je niet-christelijke buurman, wat zeg je dan?

“Dan vieren we dat de Heilige Geest neerdaalde op de discipelen” ?

Dat is wel waar, maar nog steeds niet heel verhelderend.

 

Hierbij dan een poging tot helderheid en een lijstje van verschillende modellen.

Het verhaal van Pinksteren lees je hier: Handelingen 2.

Charismatische christenen

vieren met Pinksteren, dat de Heilige Geest op iedereen neer kan dalen. En daarmee gepaard gaan: diepe persoonlijke spiritualiteit, een persoonlijke band met God en bovendien vele bovennatuurlijke tekenen. Men denke aan het spreken in tongen (net als de discipelen, die plotseling alle talen spraken), genezingen en profetieën. Op deze wijze viert men met #Opwekking het pinksterfeest, met tienduizenden festivalbezoekers.

Voor mij is deze viering van Pinksteren echter te verticaal – meer omhoog  dan opzij kijken.
Ook is deze viering van Pinksteren mij te persoonlijk – gericht op het individu, niet op de groep.

Traditionele gereformeerden

vieren met Pinksteren de geboorte van de kerk. Met Pinksteren is hij er dan eindelijk: Gods lichaam op aarde. Tegelijk ligt de nadruk vaak op de prediking. Kijk maar: Petrus begint direct allerlei toespraken te houden, zodra de Geest op hem neergedaald is. Zo trekken zij Pinksteren door naar hun eigen kerkelijke praktijk: de Geest, dat is: de Kerk en de prediking.

Wat mij betreft is dit een te grote vernauwing van het Pinksterfeest. Allereerst is het een denigreren van het jodendom – waar de naam ‘kerk’ immers niet aan gegeven wordt. Tegelijk is het in de praktijk vaak een verenging van de Geestespraktijk tot de activiteiten van dominees. Terwijl charismatici goed zien, dat Pinksteren een gebeuren is voor iedere gelovige.

lees hier een oud blog over Pinksteren en het joodse Wekenfeest

Goddelijke liefde

Een andere manier om Pinksteren te vieren, is door verder te lezen in het boek Handelingen. Sowieso geen slecht idee; wat volgt op de Geestuitstorting laat immers zien, wat deze voor consequenties heeft. Dan kun je de Goddelijke liefde als kern zien. We lezen aan het eind van het Pinksterhoofdstuk een idyllisch verslag van de vroege christelijke gemeente. Men deelt alles. Het hele volk vindt hen sympathiek. Een soort zeer liefdevol, geslaagd communisme dus. In die Geest zou toch elke kerk moeten leven?

Hoe waar dit ook moge zijn; ik zie het nu niet als dé kern van Pinksteren. De idylle is van korte duur, helaas. Blijft ook zonder echt goede gevolgen; e.e.a. leidt alsnog tot een versplinterde kerk met interne en externe conflicten. Bovendien moeten we in het oog houden, dat deze vorm van liefde en communie in het jodendom reeds het ideaalbeeld was, en geen vroegchristelijke uitvinding is!

Internationalisering

Wat volgens mij dé kern is van Pinksteren, is dit vers, Handelingen 1:8

‘Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’

Pinksteren is het feest van de vele, vele talen. Met andere woorden: God spreekt niet alleen Hebreeuws en Aramees meer. God gaat internationaal!

De dood van een dissidente rabbi heeft uiteindelijk als gevolg, dat de discipelen in zijn Geest een exportproduct maken van het jodendom: alle uiteinden der aarde! Zo betekent Pinksteren: God gaat internationaal, en alle volken mogen kennis gaan maken met de wondere wereld van de joodse God.

Pinksteren is: YHWH die plaatsen, nationaliteiten en talen weet te overbruggen.

Advertenties

3 gedachten over “Wat betekent Pinksteren?

  1. Wim de Bruin

    Mooi blogje. Ik ben het wel eens met je voorstel. Vanmorgen heb ik over Hand. 2 gepreekt aan de hand van twee grenzen die wegvallen. Grens tussen God en mens, en de grens tussen mensen onderling. Internationaal. Dat is mooi.

  2. Linda Zwaan

    Ja, heel mooi. Oorspronkelijk was het een dankfeest voor de oogst en later een herdenking aan het verbond dat gesloten werd op Sinai. Mooi toch, nu dus een nieuw verbond en een grote oogst (hoop ik). Groetjes, Linda

  3. Jan Willem Ploeg

    Was mijn poging dus toch ook weer niet zó armetierig… 😀
    http://www.elipheleth.nl/pivot/entry.php?id=36

    Mooi kernachtig, die laatste zin.
    Maar volgens mij betekent dat wel, dat de kern van Pinksteren eerder Hand. 2:11 is dan 1:8.
    En dan nog maar eentje: volgens mij is gelet op zondag 21 antw. 54 HC jouw stukje ‘Traditionele gereformeerden’ absoluut aan herziening toe.
    En dan zou het denk ik wel ‘es zo kunnen zijn, dat de herziene tekst een stuk dichter bij die ‘Internationalisering’ komt dan hierboven het geval is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s