Goed voor… vrouwen? (2)

Vrouwendagen, vrouwenlobby’s en vrouwenweken kwamen regelmatig voorbij, de afgelopen maand. Ik ben een beetje de tel kwijt.

Ik sluit me graag even aan bij de voorvechtsters van vrouwenrechten. Per slot van rekening gaat het nou ook weer niet zó geweldig, mondiaal gezien, met de rechten van het mooiere zwakkere warmere help welk bijvoeglijk naamwoord moet ik gebruiken  geslacht.

 

Goed voor…?
Daarom weer even een voortzetting van de reeks ‘goed voor…?’ waarin we onderzoeken, hoe mens-, dier- en natuurvriendelijk de Bijbelse geschriften zoal zijn. Vandaag deel II van ‘goed voor … vrouwen?’, waarin we ons concentreren op Rechters 5.

Rechters 5

moet, o.a. op basis van taalkundige analyse, één van de oudste teksten in de Hebreeuwse Bijbel zijn. Een vergelijkbare, waarschijnlijk nóg oudere tekst, vind je hier – ook daar zingen de vrouwen vrolijk mee in ’n overwinningslied.

Rechterin

In dit hoofdstuk, Rechters 5, vinden we geen mannelijke strijder, maar een vrouweljike rechter. Rechterin Debora wordt ook wel ‘moeder van Israël’ genoemd in dit hoofdstuk. Een hoofdstuk eerder vind je het bijbehorende verhaal. Het gaat hier om een vrouw, die als vrouwelijke rechter zitting houdt bij ’n grote boom.

Commandante

Ze heeft een man, Lappidot, over wie we verder niets horen. Intussen voert vrouwlief het bevel over het leger van ’t uitverkoren volk. De eigenlijke legeraanvoerder, Barak – bliksem – is niet helemaal geladen en wordt door de profetes wakker geschud. Aanvallen!

Vrouwenlied

Het hele lied draait eigenlijk om vrouwen. Debora is de éigenlijke legeraanvoerster. Jael, een vrouw, is uiteindelijk degene die de vijandige tiran vermoordt. En in het lied staan zij niet tegenover Sisera, de vijand, maar eerder tegenover zijn moeder. Een strijd tussen vrouwen onderling, met de mannen als pionnetjes ertussenin.

Conclusie

In de allervroegste Bijbelse geschriften is al ruimte voor een prominente vrouwenrol. Profetessen zingen, voeren legers aan en houden rechtszittingen. Als er ergens christelijke vrouwonvriendelijkheid bestaat, is dat dus een latere ontwikkeling die niet voortkomt uit de vroegste bronnen van onze religieuze traditie.

Om het geheel militant te beëindigen:

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s