Wanneer ben je gereformeerd?

Misschien vinden jij en ik de vraag boven dit stuk oubollig, irrelevant en 20ste-eeuws. Voor @MTHorsman, van De Stroom, is het echter van groot belang, welk antwoord zijn #GKV classis geeft op de vraag.

Een vraag, waar je niet zo 1-2-3 klaar mee bent.

Erfgenamen

Elke gereformeerde zal z’n eigen definitie hebben van de eigenschap ‘gereformeerd’.
Ik vermoed, dat er weinigen zijn die Calvijns theocratie (verboden te dansen in Genève!) of Luthers soms grillige gemoed (jodenhaat en inktpotjes gooien) voor 100% kunnen en willen kopiëren.

Het gaat dus om de vraag: wie zijn nu de echte erfgenamen van de Reformatie?

Opties

Is het een 100% binding aan de belijdenis, of aan de TULIP van Dordt?
Of staat of valt je gereformeerd-zijn met de kinderdoop en anders niet?
Komt er een pakketje normen en waarden bij kijken, of is het puur leer?
Welke kerkelijke praktijken zijn geoorloofd? Zit de kern van gereformeerd-zijn in het blijven reformeren (hervormen)  of aan het gereformeerd-blijven?

Martijn Horsman (de Stroom)

Deze vragen behandelt Martijn Horsman in een onlangs begonnen blogserie. Bezwaarde #GKV leden willen niet, dat de Amsterdamse gemeente De Stroom volwaardig GKV lid wordt, omdat zij deze niet gereformeerd genoeg vinden. Die druk bracht @MTHorsman ertoe, op gedegen, weldoordachte en originele wijze te reflecteren op (zijn eigen) gereformeerd-zijn. Het resultaat is zeer lezenswaardig.

Bekijk het zelf eens, en geef je oordeel: is deze man gereformeerd?

Advertenties

4 gedachten over “Wanneer ben je gereformeerd?

  1. Joshua

    Deze man gaat op een vrijzinnige manier om met de gereformeerde erfenis. Dat is eigenlijk een andere categorie dan vrijzinnig of conservatief omgaan met lezen van de Bijbel. Ik denk dat er voor hem geen plek is in de gereformeerde traditie en dat deze man dat ook heel goed weet. 

    Wel drukt hij de gereformeerden met de neus op de feiten: dat ze hun eigen vorm en traditie min of meer vereenzelvigen met de kern van hun geloof. Alsof God gereformeerd is. Alsof God op de dag des oordeels de pinksterbroeders, katholieken en vrijzinnigen even in een klasje apart neemt om hen uit te leggen dat ze qua leer en beleving toch niet helemaal scherp zagen. En daarbij de TULIP als leidraad neemt.

  2. Sybrand van Dijk

    de Stroom is bedoeld als een nieuwe vorm van gemeente-zijn om mensen aan te raken die daarvoor geen toegang konden vinden tot de evangelie. Dat lijkt me dan ook de “toetsingsvraag” als het gaat om het voortbestaan van deze gemeente. Lukt het? Of komen er teleurgestelde vrijgemaakten? Het lijkt me voor de classis ook de juiste vraag. Immers, niemand is meer gereformeerd, zoals Calvijn dat was, ook de classis GKV niet.

  3. Elipheleth

    Ik heb niet zo de behoefte om vast te stellen of Horsman wel of niet gereformeerd is. Mij lijkt een ‘gesprek over de uitgangspunten’ – zoals iemand daar aandroeg – meer zinvol. Of, anders gezegd met een andere reactie: ‘Leren begrijpen waarom het pakket er zo uitziet’.
    Dat geeft nl. meer duidelijkheid over wie je bent en waar je voor staat. Wat mij betreft zegt het dus niet over wie wel of niet de waarheid ‘heeft’.
    Maar, zoals ik daar zelf al constateerde: dat is een lastige, omdat het niet relevant gevonden wordt.
    Ten onrechte, wat mij betreft. Of je het nou leuk vindt of niet, de hokjes en vakjes zijn er. Zelf vond ik het niet plezierig om te constateren, zie hier: http://www.elipheleth.nl/pivot/entry.php?id=22, maar niemand minder dan Tim Keller zegt feitelijk hetzelfde.
    Die hokjes en vakjes zijn ook niet zonder reden ontstaan. En gelet op 2 Petrus 1 vers 15 t/m 21 is het dus ook niet om ’t even. Het lijkt mij naïef om te denken dat een dooddoener – sorry, Joshua – als ‘Alsof God gereformeerd is’ hier het heilzame medicijn is.

    Maar, toegegeven: praktisch draait zo’n uitspraak van Keller wel uit op een uitspraak over wie wel of niet gereformeerd is, c.q. wie wel of niet bij ‘ons clubje’ hoort… Maar dan lijkt het mij beter dat de kerkengroep ‘in geding’ dat gezamenlijk doet dan dat ik dat als individuutje voor hen doe.

  4. F

    Luther die de inktpot naar de duivel smeet? Dat is gewoon een mooi gevonden uitdrukking om te laten zien dat hij boeken vol schreef met de overtuiging dat het licht zou doorbreken in de duisternis 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s