Het hellend vlak…

Toen de blog over “Darwinzondag
verscheen, en ik me een beetje verbaasde
over het feit dat acceptatie van
(een vorm van) evolutie uitblijft in kerken,
kwam er een reactie die dit verklaarde.

De vrees van veel christenen is dit:
“Geen schepping, geen opstanding?” 

Geen schepping, geen opstanding

De gedachtegang van veel christenen is deze:
als we niet meer geloven dat de schepping historisch is,
bevinden we ons op een hellend vlak richting ongeloof.

Berust dit op een misverstand, of is de vrees terecht?

De aard van de gebeurtenis

Het ontstaan van alle dingen is een gebeurtenis,
of beter: een reeks gebeurtenissen, zonder menselijke
getuigen in de buurt. Ook in Genesis komt Adam pas
om de hoek kijken na het ontstaan van alle dingen.
De opstanding daarentegen staat op de tijdbalk;
we weten Jezus’ (her-)leven te plaatsen in de geschiedenis.
En op dat moment is de menselijke beschaving in volle gang.

Samenvattend: we zouden verwachten, dat een getuigenis
van een mens over de opstanding éérder historisch gegrond is,
dan een menselijk getuigenis over het ontstaan van alles.

De getuigen

Getuigen worden er niet genoemd van de schepping.
Adam en Eva zijn de eerste mensen op aarde in ’t verhaal,
maar van hen wordt niet gemeld dat ze enige weet hadden
van dat, wat vóór hen is gebeurd. Ook weten we niet,
wat zij hierover zouden hebben verteld aan hun nageslacht.
Van de opstanding daarentegen worden de getuigen
met naam en toenaam genoemd, en zij zijn met velen:
alle discipelen, diverse vrouwen en later ook Paulus.
We weten dus, wie van dit opstandingsverhaal de bron zijn.

Ook dit pleit voor de uitspraak, dat de opstanding historisch
heel andere ‘papieren’ heeft dan de schepping.

De aard van de getuigenissen 

Van de schepping hebben we in Genesis 2 getuigenissen.
Genesis 1 en 2 komen niet geheel overeen. Het genre
van de tekst is niet geheel conform Hebreeuwse poëzie,
maar vertoont toch zeker de trekken van een lied.
Daartegenover staat de opstanding, waarvan diverse
getuigenissen zijn, die alle enigszins coherent zijn.
Het genre daarvan is in minimaal één geval: geschiedschrijving.
Daarbij komt ook nog het hoofdstuk 1 Kor. 15, waarin Paulus,
één van die getuigen, sterk hamert op de historische betrouwbaarheid!

Ook bij dit kopje kunnen we dus concluderen, dat de schepping
minder snel als ‘historie’ kan worden gezien dan de opstanding.

Conclusie 

Volgens mij gaan we op een verkeerde manier om met de Bijbel,
als we conclusies over historiciteit van de schepping projecteren
op de historiciteit van de opstanding. De Bijbel wordt wel beleden
als een éénheid, maar dat betekent niet, dat elke tekst gelijk is;
alle boeken zijn eigensoortig en hebben hun eigenheden.

In dat licht is het niet verantwoord, om van de historiciteit van de schepping
door te redeneren naar de opstanding. Beide Bijbelverhalen zijn zo eigensoortig,
dat ze een onafhankelijke bespreking verdienen in het historisch debat.

Geen ‘hellend vlak’ dus? Nou, misschien wel tot op zekere hoogte.
Maar zeker zal dit vlak je niet 1-2-3 leiden naar een ontkennen
van de historiciteit van Jezus’ opstanding; dit is een totaal losse discussie.

Advertenties

4 gedachten over “Het hellend vlak…

  1. olivieroprecht

    een onderzoeker had de schrijfstijl vergeleken van duidelijk historische bijbelboeken met de evident poetische. Vervolgens vergeleek hij zijn analyse met de schrijfwijze in genesis, die voor bijna 100% op een historische schrijfstijl scoort…

    1. AlainVerheij Berichtauteur

      Je hebt gelijk, misschien heb ik dat destijds niet duidelijk genoeg toegegeven (hoewel ik wel schreef dat ’t niet typisch poetisch is). Ik blijf erbij dat er meer aan de hand is dan ‘droog proza’ – het is ook geen ‘narratieve poezie’, maar wat het genre nou wél precies is.. misschien nog maar ‘ns wat artikelen zoeken. Wordt mogelijk vervolgd 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s