Darwinzondag

Het is deze week Darwinzondag.
Op 12 februari 1809 werd hij geboren:
Charles Darwin, die bekend zou worden
als de vader van de evolutietheorie.
Op 12 februari 2012 vieren sommige
kerken dat: Darwinzondag.

Wat is het?

Het lijkt een onderdeel van Darwinweekend,
jaarlijks gevierd in wetenschappelijke kringen,
zo rond de geboortedag van de grote bioloog.
Kennelijk zijn er ooit wat liberale christenen op het idee
gekomen, hier in de kerk ook aandacht aan te geven.

Hoe ?

Er wordt gesproken over het ondervragen van theologen,
dominees en christenen: wat denkt u erover?
Ook denkbaar: degelijke documentaires over evolutie.
Catechisatiegesprekken over evolutie en schepping.
Een preek over Genesis 1. Wat wil deze tekst echt zeggen?
Hieronder overigens een link naar mijn Genesis 1 blogserie.

Geloof en evolutie

Nog steeds wringt de verhouding tussen geloof en evolutie.
Het is goed, daar nog eens aandacht aan te geven.
Welke mengvormen kun je als christen aannemen?
Hoe sterk staat de evolutietheorie, en is schepping onzin?

Gelovigen en evolutie

Meer vragen dan antwoorden, maar zeker is één ding:
een overgrote meerderheid van wetenschappers hangt
toch echt een vorm van deze theorie aan. Ook christenen.
Vreemd is het dan, dat zo weinig gelovigen eraan willen.
Evolutie is in vele, vele kringen een groot taboe!

Theologie en evolutie

Dat theistische evolutie in ieder geval een theologische optie
is, daarover zijn de meeste theologen het wel eens.
Genesis 1 is geen natuurwetenschappelijk, historisch verslag!
Hoe komt het dan, dat evolutie taboe is in de kerk?
Doordat prediking faalt, ons uit te leggen wat het verschil is
tussen historiciteit en waarachtigheid? Ik vrees het.

Nederland

Voor zover ik weet heeft Nederland weinig tot geen
kerken, die aan dit initiatief meewerken.
Omdat het ‘nog te vroeg’ is voor christenen in Nederland?
Of hebben we al themadiensten zat? Of speelt het niet?
Dat lijkt me wel.. Volgend jaar beter?

Links 

Advertenties

6 gedachten over “Darwinzondag

  1. Paul van 't Hoff

    Ik denk dat veel christenen terughoudend zijn om te zagen aan de poten van het scheppingsverhaal omdat daarmee andere met onze wetenschap niet te verklaren bijbelverhalen ook aan de beurt komen. Was Jezus wel echt dood, misschien in een diepe coma?

    1. DJ Punt

      De scheppingsverhalen zijn geen historische/natuurwetenschappelijke beschrijvingen van het ontstaan der aarde en al wat daarop leeft. Zit je met deze aanname op een glijdende schaal die eindigt bij de aanname dat de opstandingsverhalen van Jezus geen historische beschrijvingen zijn? De discussie hierover is te omvattend voor (een reactie op) een blog.Wel deze opmerkingen:- Wetenschap sluit eenmalige wonderen (terecht) METHODISCH uit; hoe zouden we anders de werkelijkheid adquaat beschrijven/in modellen vatten (zoals bijvoorbeeld: als mensen overleden zijn, komen ze niet meer tot leven).- Scheppingsverhalen en opstandingsverhalen zijn op gebied van literatuur, cultuur, tijd, etc. niet met elkaar te vergelijken. De vraag die bij elke tekst gesteld moet worden: wat was het doel van de schrijvers?Ik denk inderdaad dat veel christenen terughoudend zijn uit angst dat hun geloofszekerheden gaan wankelen. Tja, en wat je dáár dan weer van moet vinden is wéér een andere discussie..

  2. Elipheleth

    Het is maar net wie wat bedoelt met termen die hij of zij bezigt: evolutie, evolutietheorie, evolutionisme.
    Als ik even mag uitgaan van de betekenis die deze woorden volgens Wiki hebben, dan valt met ‘evolutionisme’ en ‘evolutie’ prima te leven.
    Met ‘evolutietheorie’ wordt het al wat lastiger. Het is, lees ik: een natuurwetenschappelijke verklaring van de evolutie van het leven op aarde. Met andere woorden: een verklaring van de ontwikkeling van iets dat er (al) ís.
    Maar even verder lezend bij Wiki, voel je dat het ontspoort: de theorie werd na Darwins boek binnen de wetenschappelijke wereld algemeen aanvaard als verklaring van het ontstáán van soorten, inclusief de mens.
    Afgezien van de vraag of er wel of niet sprake is van ‘algemeen aanvaard’ , lijkt het mij dat ‘de wetenschap’ daarmee z’n eigen grenzen overschrijdt – en daarmee geen ‘wetenschap’ meer is, maar ‘geloof’. Probleem is, dat in de praktijk te weinig beseft wordt dat dit twee eigen-aardige ‘grootheden’ zijn. Waardoor ‘algemeen’ wordt aangenomen dat ze elkaar (moeten) uitsluiten. En dat is wat ‘de discussie’ zo vermoeiend maakt.

    Ik heb m’n eigen blog over Het Begin er nog ‘es op teruggelezen, en vooral de aanleiding voor die blog, en ik denk vooralsnog niet dat ik daar iets nieuws aan toe te voegen heb.

    In ieder geval heb ik persoonlijk geen enkele behoefte aan een Darwinzondag – inderdaad: “alwéér een themazondag?”.
    Wie weet, komt het wèl nog eens tot een preek over Gen. 1. Maar of daarmee ‘de discussie’ moet worden uitgevochten…? Persoonlijk doe ik dat liever op een ander moment, bij een andere gelegenheid.
     

  3. Wim

    Ik denk dat Darwin gewoon niet zo goed in een kerkdienst past. In de kerk dienen we God. 

    Wel moet schepping en evolutie in de kerk open besproken kunnen worden. Zelf doe ik dat bv op catechisatie. Daar steek ik ook niet onder stoelen of banken dat ik theistische evolutie een mooie filosofie vind. Beter dan creationisme in ieder geval. 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s