Verhalen over Ba’al

Zijn er ook verhalen over Ba’al?
Jazeker. In Ugarit zijn wat tafels gevonden,
waarin een stuk mythologie te vinden is.

Verhalen over Ba’al en zijn mede-goden.

Die kunnen ons een stuk leren over de religie
en maatschappij van de schrijvers.
Ugarit bloeide tussen de 15de en 13de eeuw,
dus het gaat hier om een mythologie van ver
voor de Oudtestamentische Koningentijd.
Ergens tussen Exodus en 2 Samuel dus.

De verhaallijnen zijn als volgt:

  • Ba’al en El : Ba’al staat, net als alle andere goden,
    onder de vadergod El (dat woord betekent gewoon
    ‘god’ in vele talen, waaronder ook het Hebreeuws).
    El is een wat rustiger, soevereiner, onbeweeglijker god.
    De anderen konkelen wat rond.
    Hebben ze wat nodig, dan moeten ze echter naar El toe.
  • El en Yam: Yam is de zeegod (over hem later nog blogs).
    Hij lijkt een beetje te worden voorgetrokken door El.
    Yam is de belangrijkste van de goden onder El.
    (ligt hier achter, dat de zeehandel, en dus de zeegod,
    belangrijk was voor de vroege Kanaäniet?)
  • Ba’al en Anat: Ba’al wordt jaloers; hij wil ook een paleis.
    El trekt de andere goden, en met name Yam, voor.
    Dus klaagt Ba’al zijn nood bij zijn zus-vrouw (!) Anat.
    Deze Anat ziet wel iets in zijn klacht en ze neemt het op
    voor Ba’al bij de oppergod El. Onder bedreigingen…
  • Ba’al en Yam: Ba’al moet vechten tegen de zeegod Yam.
    Ook komt hij enkele zeemonsters tegen, die we ook in het
    Oude Testament wel tegenkomen (net als Yam).
    Hierover, zoals gezegd, later nog blogs, als Yam tot
    afgod van de maand zal worden verkozen.
    Men denkt wel, dat de herfstormen in het Oosten de achtergrond zijn van deze mythologie.
    Ba’al is immers de stormgod.
    Gevecht tussen Ba’al en Yam is dus: storm op zee?
  • Ba’al  en Mot: nog een gevecht, van Ba’al tegen Mot.
    Mot, dat is de god van het dodenrijk (of gewoon: Dood).
    Het conflict loopt niet goed af voor Ba’al, want onze
    Afgod van de Maand verdwijnt in het dodenrijk.
    Anat, zijn rouwende zus&vrouw, laat het er echter niet
    bij zitten: ze trekt het dodenrijk in en verscheurt Mot.
    Ba’al wordt mee teruggenomen uit het dodenrijk.
    Zo komen we het motiefje tegen van de stervende en
    weer opstaande god. We zullen het nog vaker zien.
    Achtergrond is waarschijnlijk: zaaien (dood) en oogst (leven)
    van het koren, een elk jaar herhaalde dood-leven cyclus.
  • Ba’al als koning, voortaan erkend door alle goden.
    El staat aan Ba’als zijde na al zijn avonturen.
    Ba’al is koning geworden, zingen de liederen.
    Maar eerst was er een hevige strijd te voeren.

dit was een zeer korte weergave.
Online en offline zijn vertalingen en uitgebreidere
samenvattingen te vinden.   

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s