Nieuw: Afgod van de Maand

Nieuw initiatief: Afgod van de Maand.
Andere blogs zijn welkom, mee te doen.

Ik wil elke maand één ‘afgod’ wat
extra aandacht geven in artikelen.

Afgoden. Germaans of Oosters.
Hun namen leven voort in onze cultuur, en in de Bijbel,
hoewel vrijwel geen mens ze nog direct vereert.

Het is interessant, deze eens wat nader te beschouwen.
Waar komen deze goden vandaan?
Hoe functioneerden ze in het volksgeloof?
Welke verhalen worden verteld over deze goden?
Welke rol spelen deze goden in de Bijbel?

Daarom wordt elke maand één god uitgekozen,
en belicht door middel van verschillende blogs.
Zo hopen we te komen tot beter begrip van volksgeloof,
van heidendom en van vele Bijbelse verhalen.

We beginnen met Ba’al.
De god die zo vaak voorkomt in de Hebreeuwse Bijbel,
dat hij bijna canoniek was geworden.
En als het aan het volk Israël had gelegen,
was dat misschien ook wel gebeurd.

Komende tijd dus tussendoor enkele blogjes over Ba’al;
de verhalen over hem, de rituelen rondom hem,
verwante goden en natuurlijk botsing met Bijbelse profeten.

 

Advertenties

13 gedachten over “Nieuw: Afgod van de Maand

      1. Alain Verheij

        Gezien mijn bovengenoemde definitie komt Allah niet in aanmerking. Het verschil JHWH-Allah valt in een andere categorie. Islam beroept zich immers (deels) op de joods-christelijke traditie. In deze keuze zullen niet alle christenen en joden het eens zijn met mij.
        Maar hé; ‘afgod’ is ook maar een woord he.

  1. Alain Verheij

    Maria komt dan eerder in aanmerking, met twee voorbehouden.
    Maria-verering is expliciet géén aanbidding.
    Met dat onderscheid willen aanhangers van Maria-verering dus
    juist voorkomen, dat dit ooit afgoderij kan heten.
    Voorbehoud twee: het is niet duidelijk, wat de oorsprong is.
    Ligt die stiekem in het heidens verlangen naar een moedergodin?
    Dan kun je haar een afgod noemen.
    Of is Maria-verering een dogmatische (ver-)vorm(-ing) van het christendom?
    Dan is het net als Allah geen afgod, maar een andere categorie.

    1. DJ Punt

      1: wat is het verschil nog tussen verering en aanbidding, wanneer bij beiden er ‘gebeden wordt tot…’?
      2: een dogmatische (ver-)vorm(-ing) valt volgens jou niet in de categorie ‘afgod’. Is een afgod niet bij úitstek een (ver-)vorm(-ing)?

      Joods-Christelijk-Islamitische cultuur is in de praktijk onmogelijk om in één adem te noemen. Waar scharen we Jezus dan onder?

      1. Alain Verheij

        Advocaat van de Maria-verering hoef ik niet te zijn.
        Het onderscheid is dubieus, inderdaad.
        Dogmatische (ver-)vorm(-ing) en afgod hebben wel iets met elkaar te maken, natuurlijk; het onderscheid is vloeibaar.
        De eerste komt echter van binnen, de tweede van buiten.
        Eerste is een aanpassing, tweede een toevoeging.
        Vaak is het een mixje en is het zoeken naar de nadruk.

        Jezus is voor Joden wat Mohammed voor christenen en joden is: een nieuwe weg voor een bestaande traditie die zo radicaal anders is dat er een tweestrijd ontstaat die volgens de nieuwelingen onnodig is en volgens de behoudenden essentieel voor het behoud van de zuivere leer.

      2. DJ Punt

        Arbitrair onderscheid dat je maakt. Voert te ver om de discussie deze kant op te laten gaan, maar heel helder is het niet.

        Keurig stukje tekst over Jezus en Mohammed, maar totaal nietszeggend in deze context. Het aanbidden van Jezus is voor moslims en joden verafgoding van de mens Jezus. Mijn punt is dus dat je definitie van ‘afgod’ een beetje rammelt.

      3. Alain Verheij

        Point taken, maar dat definities per definitie (ooh) arbitrair zijn, en onderscheiden altijd vloeibaar zijn, daar was ik al wel achter. Het praat alleen zo lastig, om in elk gesprek/artikel te blijven hangen in definitiekwesties. Per slot van rekening blijkt, ondanks een wankel fundament/definitie, dat we elkaar praktisch tóch verstaan als ik over afgoden spreek. Een soort common sense dus 🙂

  2. DJ Punt

    Ik zou ervoor willen pleiten elk inhoudelijk gesprek/artikel te beginnen met het bespreken van goed onderbouwde definitiekwesties. De wereld zou er methodologisch dan een stuk mooier uitzien en zodoende kunnen we niet meer iets anders zeggen en hetzelfde bedoelen of hetzelfde zeggen en iets anders bedoelen.

  3. Pingback: VreemdGeluid in 2011 | VreemdGeluid

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s