Genesis 1 (slot) : Schepping en Evolutie

De conclusie na wat Genesis 1 blogs.
Als deze blogserie volgers heeft, hoop ik dat mijn lezers
niet op dit deel hebben zitten wachten.
Dat was namelijk het tegenovergestelde,
van wat ik heb willen bereiken met de blogs.
Dat zal ik hieronder uitleggen.

Genesis 1 is gestolen.

Wie heeft er wel eens een preek over gehoord? Het gebeurt steeds minder.
En hoeveel minuten worden er in zo’n preek gewijd aan de discussie Evolutie/Schepping?
Ik denk steeds meer. Zonde.

Even een balans, na een aantal blogberichten
waarin de boodschap van Genesis 1 werd doorgenomen.

Genesis 1 vertelt ons over een God die enthousiast en doelgericht bezig gaat,
om een prachtig decor te scheppen waar mens en dier een rol kunnen gaan spelen.
Er gaan nieuwe verhalen komen, in het nieuwe licht, met nieuwe levens.
Dat is geen toeval, dat is gewild en ontworpen.
Dat is gemaakt door een God die daar geen strijd voor hoefde te voeren.
Hij sprak en het was er.
Zo’n levenslustige en grote God troont er boven de schepping,
met een en al aandacht voor ons,
de mensen die hij leven geeft in licht, ruimte en sabbatsrust.

Tot zover de samenvatting van wat enkele blogjes uit de tekst halen.
Er staat veel, veel meer rijkdom in Genesis 1, voor wie het zoekt.
Maar wie zoekt het nog?
Want, zoals ik al zei: de tekst is gestolen door de evolutiediscussie.

Komt dat door eigenwijze geleerden, die het beter dachten te weten dan de Bijbel?

Nee. Want: die ‘eigenwijze geleerden’ waren vanouds gelovige mensen,
die met eerbied voor de prachtige schepping op onderzoek uitgingen,
en in die prachtige schepping een ander patroon ontdekten,
dan het traditionele christelijke creationisme.

En: laten we eerlijk deze tekst lezen, en dan de vraag stellen:
wil deze tekst spreken over de exacte geschiedenis van aarde, aardlagen,
en het ontstaan van leven op aarde met uiteindelijk de Mens?

Nee; deze tekst wil vooral iets over God vertellen.
God in zijn contrast met de goden van de volken om oud Israël heen,
God in zijn contrast met het nihilisme, het blinde toeval waarover we horen.
God in zijn contrast met de dood die we om ons heen zien.

Evolutionisme is in het geheel niet in strijd met die God die Genesis 1 ons schildert.
Je kunt perfect zeggen: ik geloof in evolutie én schepping.

Doe je dat niet, dan is dat je goed recht.

Maar gebruik dit onderwerp niet als toetssteen voor andermans geloof.
Daarmee doe je je medegelovige onrecht.
Maar erger nog: je doet de tekst van Genesis 1 onrecht,
die, laten we eerlijk zijn, historisch in onze zin van dat woord of niet,
vóór alles een theologische boodschap wil geven,
waar een kerk blij van hoort te worden.

Christenen, steel Genesis 1 terug!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s